Lange leven het vrije leven! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Helma Kloes - WaarBenJij.nu Lange leven het vrije leven! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Helma Kloes - WaarBenJij.nu

Lange leven het vrije leven!

Blijf op de hoogte en volg Helma

18 Februari 2014 | Indonesië, Kuta

Na een nacht op de airport in Nieuw Zeeland te hebben geslapen vliegen wij door naar Sydney. Na 50 plannen te hebben besproken willen wij naar Perth om de westkust van Australië te gaan bezichtigen.

Ik voel me thuis, ik ben weer terug in Australië. tot nu toe geeft geen een land mij zo n gevoel als Australië.

De koude nachten en soms regenachtige dagen hebben wij achtergelaten in het wonderschone Nieuw Zeeland en ingeruild voor 40 graden, zon, droogte, de aardige aussies en het relaxte leven in Australië.

We slapen nog een nachtje op de airport in Sydney en vliegen de volgende dag naar Perth (5 uur vliegen). Terwijl ik op de grond een dutje probeer te doen, roept vik dat ik rustig moet blijven, maar wel onmiddellijk op moet staan, een KAKKERLAK!. Oh men ik ben inmiddels gewend aan het gevaar voor beesten hier in Australie maar kakkerlakken.. ik walg van die beesten! ik zette mijn dutje dus maar voort in de stoel.

Eenmaal aangekomen in Perth, met enkel veel te zware backpacktassen (je wilt niet weten hoe wij erbij lopen haha, we slepen werkelijk alles mee. Pannen, bestek, pollepels, kussens, tenten, luchtbed, snijplanken, hammers en nog veeeel meer) staan wij buiten, wat nu? We hebben niks, maar dat maakt het zo leuk. We beslissen een computer te zoeken met internet zodat we de dichtstbijzijnde camping kunnen zoeken. Dit is gelukt en komen uiteindelijk aan, we zetten ons tentje op en gooien al onze spullen erin. Normaal staat dit in de auto natuurlijk maar nu sliepen we gezellig tussen onze spullen in, maar des al niet te min een heerlijk nachtrust gehad. Geen slaapzakken, extra sokken en kleding nodig in de tent in Australie!

In perth hebben we iedere dag een stralend zonnetje met 40 graden gehad. Zelfs ik zoek inmiddels de schaduw op. Ik kan me niet meer heugen wanneer ik lag te bakken in de zon, nee hier hebben wij daar geen behoefte aan, we zijn tenslotte weer op een nieuwe plek, leuk! Vooral ik had last van een jetlag, maar er moesten dingen geregeld worden. Alle bedrijven afgebeld voor een huurauto tje, gekeken om een auto te kopen, maar dit kunnen wij inmiddels niet meer betalen. Werkelijk geen een bedrijf verhuurd auto's vanaf perth richting het noorden van Australie ivm. de slechte wegen of ze vroegen een vergoeding waar je u tegen zegt. Oke we hebben een probleem.. We hebben uitgezocht om met de bus te reizen naar het noorden, maar hier wijk je niet af van de highway wat betekent dat je meerendeel de stadjes ziet en dat heeft de westkust niet veel. Wij zijn voor de natuur, de nationals parken naar het westen gekomen, maar dat kan niet op deze manier enkel met een auto en het liefst een 4wd. We baalden, waren teleurgesteld, ook het plan om te werken viel in duigen, wat moeten we nu.. Er spookten van alles door ons hoofd, allerlei andere opties, maar op zo n moment wil je wel de juiste beslissing maken. We hebben hier geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten als het even tegen zit en besloten een goed plan te maken en vertrouwde op onszelf, want nooit eerder tijdens deze reis hebben wij ergens spijt van gehad dus waarom nu wel?! We gaan naar Indonesie met als eerste bestemming Bali! Yes we hebben er zin in!! We boeken wat extra nachtjes bij op de camping zodat wij tijdens het geregel voor ons verblijf in Indonesie ook nog de stad kunnen bekijken. Na veel geregel en met een tas gevuld met pillen en alle vaccinaties die we nodig hadden gaan we richting Indonesië.

Eenmaal aangekomen in Bali mogen wij gelijk kennis maken met lokale bevolking. Er rennen 20 taxi chauffeurs op je af, iedereen loopt achter je aan ook al zeg je geen taxi nodig te hebben etc.

We hebben voor de eerste nacht een heel goedkoop hotelletje geboekt vlakbij de airport. Wanneer wij bij het hotel aankomen ligt het personeel in de deuropening te slapen, maar ze worden als snel wakker wanneer wij binnen komen. Heerlijke nacht gehad en morgen naar? geen idee.. Wat willen we doen in bali? geen idee. Zonder plan en met een minimum aan info gaan wij deze prachtige metropool ontdekken. Na zware uren met onze tassen door de stad te hebben gelopen inclusief taxis die om de seconden toeteren of je taxi nodig hebt en enkele tropische regenbuien (Moesson periode) komen wij bij ons eerste hotelletje aan, echt super leuk! Wat een luxe in een keer, zo n andere manier van reizen, heel erg wennen voor ons maar super gaaf.

We verblijven inmiddels vier dagen in Kuta. Een drukke chaotische plek, alles rijdt hier kris kras door elkaar, iedereen loopt aan je trekken of je iets wilt kopen, kleine smalle straatjes vol met souvenirs winkeltjes en eettentjes. Wat een verandering, tegenovergestelde wereld en dat maakt deze reis o.a. zo leuk! Behalve dat we even moeten wennen aan de opdringerige mensen en het tropische klimaat hebben wij al aardig onze draai gevonden al is het soms nog wel even zoeken hoe we alles aan moeten pakken.

Wij als liefhebbers van indisch eten is het natuurlijk een paradijs hier (papa, we denken vaak aan je wanneer wij hier een heerlijke maaltijd nuttigen omdat we weten hoe lekker jij het vindt haha). We genieten iedere dag van de Indische keuken, al moet je heeeel goed uitkijken wat je hier eet. Veel mensen worden hier ziek en soms ook ernstig ziek. Cocktails drinken zit er hier helaas ook niet in omdat ze hier soms zelf alcohol brauwen wat dodelijk kan zijn, dus ik neem dat risico maar niet. Ik ben vooral ook oplettender geworden met wat ik eet omdat ik de tweede dag op het hotel even als verpleegkundige moest bij springen aangezien het hier heel lang kan duren voordat er een ambulance is. Maar ja dat verhaal houd ik even ter zijde, het was in ieder geval heftig om te zien, maar ben blij dat ik heb kunnen helpen.

Gister een enorm gave dag gehad. We hebben kennis mogen maken de Balineze cultuur en heel veel gezien. O.a balineze dans, tempel op zee, tempel op land, rijstvelden, gezien hoe Balinezen hier leven waar ze in wonen en wat voor hen veel waarde heeft, watervallen, monkey forest waar de apen om ons heen sprongen, gezien hoe ze hier alles nog met de hand maken, op kruiden en koffie plantages geweest waar we koffie en Indische kruiden konden proeven en nog veel meer! Weer een dag gehad om nooit te vergeten.

Morgen nieuw avontuur, maar daar schrijven wij snel weer iets over.
Lieve groetjes van ons allebei!

• 18 Februari 2014 - 12:06

Rene:

Leuk om jullie beslommeringen bij te houden. Groet van René en de dames.

• 18 Februari 2014 - 20:48

Hoi lieve Helma en Vikor,

Heel veel dank voor jullie reisverslag van 10 febr. Wat een enthousiasme en gezellig geschreven. Jullie beleven het ene na het andere avontuur. Hopelijk hebben jullie het allemaal goed vastgelegd. Geweldig leuk om dit alles later op je gemak terug te zien en te lezen, het wordt een heel boekwerk. Nu, ik heb niets spannends te melden, alleen dat het al weken saai, ongezellig nat is en zacht. Heel europa is van streek, men wacht op jullie komst. Dan krijgen we strenge vorst misschien. In Engelsnd (westkust) is al 2 maanden extreem hoog water. De Theems is buiten zijn oevers getreden, het hoogste peil in jaren is bereikt. Code rood. Het is echt een ramp-Engeland vraagt om terugkeer van hollandse wateringenieurs, een Deltaplan zou er moeten komen (baggeren-dijken verhogen etc. Daar is nederland goed in. In het Westen van Australie zijn pas weer bosbranden geweest zag ik op tv. Johan Cruijf krijgt de zogenaamde president's Award, omdat hij een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het voetbal. Groningen heeft veel last van aardbevingen. Bij de nieuwkoopse plassen was een otter ontdekt maar is recentelijk overreden. Sneu voor het beestje. Jullie kunnen straks wel een zaaltje afhuren om al het beeldmateriaal te laten zien voor jullie vrienden. Oh ja, Vik, voordat ik het vergeet ik heb begrepen dat jij erg van vissen houdt. Mijn vader deed het ook altijd graag voor de nodige ontspanning. Nu is het zo: Op Landgoed Zuylenstein (waar opa een paar ochtenden als vrijwilliger werkt) is een jonge knul (hij loopt stage) die op een sportvis Academie zit. Hij vindt het een hele leuke opleiding, misschien is dit iets voor jou. Het adres heeft je schoonmoeder. Het is in Zwollen en dezelfde opleding in ook in Gorkum. Mocht je vragen hebben horen wij dit wel. Liefs en veel groeten van ons beiden. Oma en Opa.
    Zijn benieuwd naar jullie volgend avontuur. Begin nu af te tellen. Ineens gaat het snel, voor jullie zal het wel enorm wennen zijn. Geniet er nog maar volop van nu het nog kan!!!

• 20 Februari 2014 - 00:20

Jaap:

Lieve Helma en Viktor,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik jullie een verhaaltje ga doen. Maar Helma ik maak niet zoveel dingen mee zoals jullie dat meemaken op jullie reis. En elke keer weer een nieuw avontuur. Nu lekker op Balie, wat ik zie aan foto's en die geweldige verhalen van jullie zit ik te kwijllen als een boxer. Deze week heb ik een break, gaan er lekker op uit een lang weekend Praag. De bon die we van jullie gehad hebben, wordt goed besteed. We gaan met de auto, zijn dan ook niet zo afhankelijk en dan aangekomen in Tsjechische hoofdstad gaan we ons verplaatsen met de metro. Heb een boekje gehaald bij de ANWB en een kaart ook over de metro lijnen, en15 hoogtepunten plus 2 inspirerende routes. Dat wordt ons avontuur. Op bijna een loopafstand van 853 km vanaf Amerongen. Nog 1 verhaaltje via mama. Het eerst volgende verhaal gaat met mijn Samsung bouwtelefoon. Met al die hedendaagse technieken heb ik mijn toestel nog niet onder controle. Ma ja ben gestrand op bladzijde 2. In de loop des tijds ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk wel te dikke vingers heb voor het bedienen van het schermpje. Nogmaals ik ben apentrots dat jullie dit mee mogen maken zo'n mooie reis en jullie zullen daardoor heel sterk terug komen en dat zal vast later zijn vruchten afwerpen. Hoor het klokje tikken, moet weer me bedstee in voor de dag van morgen. Helma en Viktor heel heel veel plezieren geniet er lekker van. P.S. Helma wat zag je er leuk uit met die lange jurk. Jonge lui tot het volgend avontuur. Groetjes Papa/Jaap

• 02 Maart 2014 - 14:21

Lieve Helma en Viktor,
    Heel veel dank voor jullie gezellige verhalen, ja, wat maken jullie veel mee, het spannende is het onzekere, je weet van te voren nooit waar je heen gaat en wat je te wachten staat. Ja de tropen is wel heel iets anders, kunnen jullie tegen te hitte? Oh vreselijk eng en vies die kakkerlakken. Toen wij in Nieuw-Guinea woonden hadden wij er ontzettend veel last van, als het schemer werd kwamen ze tevoorschijn, vooral in vochtige ruimtes (douche-onder de ijskast etc.) Ons huis moest zelfs met insectrudes behandeld worden. Slangen ook onder het huis, wat op palen stond maar verder leef je wel veel gemakkelijker. Als de zon schijnt en de natuur is schitterend. Nederland heeft in Sotsji 24 medailles behaald, geweldig. Het was een hele happening toen zij hier landen. De bouw is op ziek naar mensen die slimme oplossingen hebben. Zij proberen studenten op te leiden die gevoel hebben voor maatschappelijke omstandigheden, er moeten nieuwe technieken ontwikkeld worden; duurzamer gaan werken. Zij laten studenten verschillende bouw en techniek opleidingen volgen. Het artikel hierover zal ik bewaren. Wij denken mee. Het Rosarium in Doorn vraagt Parkmedewerkers, ook leuk en lekker ontspannen buiten. Zomaar een vacature uit onze Kaap van 27 febr. Lieve allebei, als jullie terug vliegen....ja,ja, het eind is in zicht! Kijk wel jullie tassen en spullen goed na op eventuele kakkerlakken, zij vermenigvurldigen zich enorm. Geniet van het overheerlijke eten in Indonesie. Goedkoop is het wel, maar pas op, geen rauwe groente en ijs eten, water uit flesjes etc. Oh ja, afschuwelijk die taxis's erg opdringerig. De koffers staan al in de auto voordat je het in de gaten hebt. In Singapore was het ook zo storend en in Lima. Weet er alles van. Maar ja, het went. Stop voor vandaag, fijne tijd, pas goed op. Kijk er naar uit om jullie weer terug te zien.
    Heel veel liefs,
    Groeten ook van opa en mij.

Oma bos

• 13 Maart 2014 - 19:26

Hoi lieve allebei,

Het is de warmste dag voor 9 maart ooit gemeten. Probeer jullie een beetje op de hoogte te houden van wat nieuws uit ons kikkerlandje. Het zal overigens wel enorm wennen zijn straks in ons overvolle landje, ofschoon Holland ook schitterende plekjes heeft, zoals in Amerongen en in Brabant. Je hoeft echt niet zo ver te gaan maar jullie reis overtreft alles natuurlijk, fijn dat jullie hiervoor in de gelegenheid zijn en ervoor gekozen hebben, dichtbij huis blijven kan altijd nog. Groot gelijk hoor. Nu hebben jullie de leeftijd om spannende reizen te maken, maar blijf wel op je hoede en doe geen riskante dingen. Vertrekken is leuk, thuiskomen ook erg leuk. In elk geval het reizen heeft jullie geest verruimt en de vrijheid zullen jullie best missen. ''such is life''. Wat zal de toekomst brengen?? Dus nu naar Java, ga niet zomaar op eigen houtje dingen ondernemen maar met een groep. Het is iets heel anders dan Australie en Nw. Zeeland maar dit zullen jullie inmiddels wel begrepen hebben. Is het niet te warm? Als jullie terug zijn zal ik Helma een Indich kookboek geven met wat eenvoudige recepten. De natuur is schitterend he. Ben erg benieuwd naar jullie uitstapjes. Ik las in de krant met foto's erbij dat chinezen heel graag insecten eten: kakkerlakken, reptielen, zeevruchten, spinnen, afschuwelijk idee. De farmaceutische industrie heeft n.l. de kakkerlak ontdekt als bron van heilzame stoffen. Je kunt ze ook frituren, lekker knarsentandend, moet er niet aan denken. Nog iets, het is bewezen dat superfood helemaal geen medicinale werking heeft, het is gewoon een voedingshype, marketing trucje van fabrikanten. Eet maar gewoon verstandig en geen kant en klare schotels die zitten vol toevoegingen. Dus vers en veel fruit en afwisselend. (ik hoor jullie denken) Nu nog iets over de thuiszorg: Verdient 20 euro per uur en alfahulp 15 euro. Schijnt een normale beloning te zijn voor pietswerk. Klopt dit? Fred Rutten volgt Koeman per 1 juli als trainer van Feyenoord voor 1 seizoen getekend. Pelle is voor 2 wedstrijden geschorst vanwege zijn wangedrag. Lieve kinderen, ik stop, moet gaan koken. Hopelijk hebben jullie nog een hele fijne tijd. Begin nu af te tellen.......
    Hartelijke groeten en veel liefs van ons beiden.
    Oma