Ter land ter zee in de lucht.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Helma Kloes - WaarBenJij.nu Ter land ter zee in de lucht.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Helma Kloes - WaarBenJij.nu

Ter land ter zee in de lucht..

Blijf op de hoogte en volg Helma

07 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Als allereerst bedankt voor alle leuke berichtjes die we hebben ontvangen, we kunnen helaas niet terug reageren, maar lezen het met veel plezier!

Waar waren gebleven..
Daar stonden we dan, 00.00 uur met onze backpacks in het nieuwe land: Nieuw zeeland.
We kwamen aan zonder idee wat we moesten doen. Dus we besloten nog maar even 8 uur te slapen op de airport, want alles was toch dicht. Helaas werden we gestoord door vervelende kiwi's die ons erop wezen dat het geen overnachtingsplek was. Dus verplaatsen we ons naar een nieuwe overnachtingsplek 100 meter verderop.
Na wat telefoontjes van vik regelden wij een auto die wij voor de rest van de maand konden huren. Een Hyundai Jetz, Getz, Yetz.. allemaal het zelfde, we weten het niet meer.

Nog diezelfde dag stapten wij in een gloednieuwe auto uit 2005 waar wij erg van genoten. We hebben gelijk wat nieuwe camping gear ingeslagen en op naar de camping! DOUCHEN, BIER DRINKEN, CHILLEN, WAS DOEN.

De volgende dag pakten wij de map erbij en onze nieuwe documentatie over het nieuwe land. Ons eerste doel was akaroa penisula. Al snel werden wij betoverd door het prachtige landschap van Nieuw zeeland. We zijn om.. wat een land! En dat al op de eerste dag.
Het landschap wat dit kenmerkt zijn de vele hoge puntige bergen die kriskras door het land heen lopen. De peninsula waar wij de eerste dag heen gingen was ontstaan door een vulkaan. Dit is mooi te zien op de kaart (check it). Na een paar uurtjes rijden besloten we onze eerste stop te maken van deze geweldige maand. Een prachtig meer omringd door door bergen onstaan door erupties en stollend lava miljoenen jaar geleden. Dit gaf een prachtig plaatje. We hebben er lekker gegeten en een goede nachtrust gehad, misschien de beste tot nu toe.

De volgende ochtend lekker gegeten en mijn eerste vis gevangen, ook bijna de laatste tot nu toe. Een baars, ja een baars, een Nieuw Zeelandse baars, dat maakt alles goed!

We hebben de hoogtepunten bekeken van deze prachtige Peninsula en vervolgden onze reis landinwaarts, niet wetetnde wat ons te wachten stond. Ons eerste doel was namelijk het Aoroki Park, Mount Cook national park. Op de kaart zag het er allemaal niet zo spectaculair uit maar in de boeken wel! Dus gedreven met onze Yetz,Getz,Jetz reden wij naar onze eerste bestemming. Mount Hutt. Maar voor we dit plaatsje bereikte passeerden wij een prachtige rivier, snelstromend, net zo blauw als de lucht op een heldere dag. Wauw wat een plek, we hebben er samen een half uur naar gestaard zo prachtig! Vik besloot zijn hengel hier uit te gaan gooien en ik ging ondertussen ons tentje bij deze prachtige plek uitgooien. Helaas werden wij door wat lokale bevolking erop gewezen dat dit riskant kan zijn omdat het water snel kan stijgen. We besloten met de tent op onze auto naar een andere gratis plek te rijden. Prima plek, maar helaas lang niet zo mooi. Deze nacht werden wij in ons veel te kleine tentje gestoord door een storm, zo hard dat ons hele tentje in elke deukten. Dit is geen slapen, we besloten de tent op te ruimen en zetten ons dutje voor in de stoelen van onze Hyandai Getz?. De volgende dag na een goed ontbijt reden wij door naar lake tekapo. Wow, wat een plaatje, alweer! Een prachtig helder blauw meer (kleur van het water komt door het smeltwater en bepaalde stoffen wat in de bodem van het meer zit) met als achtergrond de mout cook mountains die wit zagen van sneeuw. We hadden geluk dat het een heldere dag was zodat het eruit zag als een ansichtkaart wat je hier koopt bij een plaatselijk winkeltje. Wederom adembenemend mooi!! Zo mooi, hier willen wij wel een gratis nachtje slapen. Opzoek naar een gratis slaapplek en die vonden wij. In enorme wind en wat regen ons eten bereid tenminste wat er nog van over was, al mijn groente was weggewaaid.. dan maar een wrap met enkel tonijn.

De volgende dag naar lake pukaki geregeden, nog een prachtig helder blauw meer, maar kon niet tippen aan lake tekapo. We hebben een lange wandeling gemaakt naar een mooie waterval, een andere wandeling na de dikste boom van het zuidereiland en vervolgens nog een wandeling door de bergen van het Aoraki National park. Jaja we hebben hier de afgelopen maand wat afgewandeld, misschien nog wel meer als in Australie, maar hebben hiervan genoten!. Bij het Aoraki national park de eerste gletsjer gezien. Was niet heel goed zichtbaar doordat je niet heel dichtbij kon komen en er is al enorm veel gesmolten de afgelopen jaren, maar des al niet te min, prachtig!

Langzaam naderen we de dag dat Helma 23 jaren wordt. Dit willen we natuurlijk( ik wil dat) zo goed mogelijk vieren dus niet ergens in een bosje langs een rivier dus besloten we op 15 januari in Oamaru te zijn, een plaatsje aan de kust. ik werd in de ochtend verrast met een heerlijk ontbijt op de pier. Vik rende van hot naar her om mij een heerlijk ontbijt te geven. Nu op weg naar Oamaru. Een tussenstop gemaakt om een poging te wagen of forel te vangen en dit was gelukt! Helaas een te kleine forel om op te eten, tenminste dat vonden wij.. De dag werd beter en beter, de zon ging schijnen en we konden zelfs onze lange broek en trui uit doen en te inruilen voor zomerkleding. Ik werd als eerst getrakteerd op een overnachting op de camping (jullie zullen wel denken, maar dit is echt een luxe voor ons). Ik moest de tent op gaan zetten zodat vik naar de stad kan, waarvoor? ik had geen idee! Toen het tentje netjes stond en de afwas van de afgelopen 4 dagen was gedaan kwam vik terug. De tafel wel vol gezet met cadeau tjes, wijntjes, biertjes, broodmix, taartmix, lekkere hapjes. Wat een verwennerij:D! ik heb een prachtige ketting gekregen en overheerlijke warmen schapen sokjes:D!! Wat een lieverd is het ook, zelfs hier kan hij mij jarig laten voelen. Want het is wel raar om zo ver weg te zijn van familie en vrienden. Ik heb iedereen erg gemist, maar dat ik ook van iedereen berichtjes kreeg terwijl ik aan de andere kant van de wereld zit, was geweldig, heel fijn! Na aardig wat alcoholische versnaperingen gingen wij romantisch dineren bij een overheerlijk restaurant. Ik had mijn verjaardagscadeau al gehad maar mijn ouders hebben ons toch nog getrakteerd op een heerlijke avond uiteten. wat hebben wij hier van genoten zeg! Dankjewel lieve mam en pap!
We genieten hier normaal gesproken al van, maar tijdens zo'n reis als dit is het 1000 maal specialer! Ik heb een overheerlijke zalm op en kreeg van het personeel een chocolade taartje met kaarsjes omdat ik jarig was (vik vertelde aan iedereen dat ik jarig was haha). Nou al met al heb ik een geweldige dag gehad en zonder mijn lieverd en al de lieve mensen waarvan ik iets hoorde was dit niet mogelijk geweest!

Ooh nee onze wifi is bijna verlopen, we slaan snel dit verhaal op. Wordt snel vervolgd!

Liefs

• 07 Februari 2014 - 08:08

Wilco:

Weer een leuk nieuw avontuur.. Have fun!!

• 09 Februari 2014 - 08:59

Wilma:

Hee Helma en Viktor,

Wij hebben jullie gisteravond al gesproken wat we trouwens superleuk vonden, zo op de zaterdagavond. Wij hadden even het gevoel dat we jullie dicht bij ons hadden, leuk hoor. Fijn om die verhalen weer te horen. Maar toch even een klein berichtje. Jullie zagen er trouwens allebei heel goed uit. Trouwens de auto die jullie hadden was een Getz haha. Och ja het valt ook niet mee omdat allemaal te onthouden, jullie maken ook zoveel mee. Papa is net met Dusty en Brendy naar het bos geweest maar Bren kwam toch alweer met een stok in zijn bekkie terug ondanks de kap die hij om heeft. Zielig om te zien hoor. Onze grote stoere bink, die voor veel bang is en overal van schrikt.

Lieve schatten een hele fijne tijd nog in Australie en een goeie reis erheen.

Liefs Jaap en Wilma