de outback, desert en heeeeel veel vliegen - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Helma Kloes - WaarBenJij.nu de outback, desert en heeeeel veel vliegen - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Helma Kloes - WaarBenJij.nu

de outback, desert en heeeeel veel vliegen

Door: helmavanderkloes

Blijf op de hoogte en volg Helma

23 November 2013 | Australië, Rainbow Beach

Toch maar weer even via mijn mobiel een verhaaltje typen (wat ben ik blij met dat abonnementje haha) we hebben net twee onwijs mooie weken achter de rug. We zijn vanuit innisfail helemaal naar port Augusta gereden(zoud Australië) dwars door Central Australië. Ik was vooraf best wel een beetje zenuwachtig, je leest zoveel enge dingen op internet dat mensen met pech vast komen te zitten en uren moeten wachten op hulp omdat daar geen bereik en bijna geen verkeer is maar goed gelukkig heb ik vik bij me die mij altijd weer gerust kan stellen en ik kan hem daarin tegen weer wijzen op de gevaren;) we hebben vooraf onze hele reis uitgestippeld en alle benzine stations opgezocht. Een hele kar voor met blikvoer gehaald en 30 liter water. Dit omdat er bijna geen supermarkten in de outback zijn en wanneer we vast komen te staan zouden we niet uitdrogen of verhongeren haha klinkt misschien overdreven maar we zijn door locals (aussies) er echt op gewezen om dit te doen. Ooh ja we hebben onze auto oom nog laten checken bij een autogarage en onze auto was helemaal in orde, dus we waren Super blij, goede aankoop dus en s heelt veel geld! Nou op naar de outback, niemandsland... En dat is het e ht niemandsland, honderden km zie je niks behalve dode beesten langs de weg en af een toe een trucker die rijdt in een roadtrain(trucks van wel 55meter lang! Wat een dingen waren dat joh). We hebben de eerste dag al aardig wat km gemaakt, denk zo n 800km om in, het eerste dorpje te gaan slapen. Zo n dorpje bestaat uit een roadhouse met thankstation en 4 inwoners haha. Helaas maakte wij die dag al kennis met het afschuwelijkste beest in Australië, de VLIEG. Binnen een paar de seconden zitten er 30 op je, ze gaan je mond, neus, oren en ogen in, afschuwelijk!!! Gaan dan maar eens je avondmaal klaarmaken haha, maar ze hebben ons er niet van weerhouden om dit t doen, maar was soms een echte beproeving:p. Na vier dagen rijden kwamen we aan in Alice springs, de hoofdstad van South australia. Eindelijk wat mensen om ons heen dachten we.. Er lopen daar superrr veel aboriginals en iedereen kijkt je boos aan dus we waren eigenlijk best bang voor ze, ze lopen daar in hele kolonies de hele dag letterlijk te niksen, ze staan of zitten tegen een paal en wanneer de botle shop Open vaat zetten ze het op een zuipen. We hadden dit helemaal niet verwacht dus hebben wat navraag gedaan bin locals. ZE vertelde ons dat aboriginals hier in de stad een echt probleem zijn. ZE veroorzaken veel overlast, criminalitiet en je moet na 20.00uur niet meer op straat komen omdat alle aboriginals dan dronken zijn. Aboriginals hoeven niet te werken omdat ze ng ieder jaar veel geld van de regering krijgen. Bijvoorbeeld als er vondsten van goud worden gedaan gaat er miljoenen maar de Aboriginals toe omdat dat stuk land oorspronkelijk van hen is. Triest om te zien dat zo n westerse cultuur een hele stam kan vernietigen met slechte invloeden zoals alcohol. Maar goed, we hebben daar veilig op de camping geslapen, was oom wel weer nodig want we konden wel een douche gebruiken haha. Alice springs is de poort naar alle bezienswaardigheden in de outback/desert. We zijn twee dagen naar Macdonnel ranges national park geweest, 1 van de gaafste parken tot nu toe! Eigenlijk zijn we de hele dag bezig. We hebben heel veel wandelingen gemaakt, bergen beklommen met een uitzicht om nooit te vergeten zo gaaf! Dat was de wandeling in de. Enorme hitte (inclusief vliegen haha) zeker waard. Moesten door rotsen klimmen om de punt te bereiken dus ik keek maar niet iedere keer naar beneden tijdens het wandelen haha. We hebben de standley chasm bezocht, wandeling gemaakt door twee enorme kloven die heel dicht bij elkaar staan, de zon schijnt dan op op 1 van de kliven, Super was dat! We zijn naar een aantal holes geweest, midden tussen de rotsige bergen waarin een klein watertje was en kom je zo door de kloven heen zwemmen. Kwamen hier weer dingo s tegen (grootse roofdier van Australië) maar was eigenlijk al niet meer zo eng als de vorige keren. We hebben midden in de desert geslapen, vik heeft zijn eigen steenoven gebouwd om brood te bakken dus we hadden de volgende dag heerlijk brood:d. We zaten die avond lekker in het donker een wijntje te drinken(we waren blij als het donker was omdat de vliegen dan weg waren), ineens hoorden we gehinnik dus er zaten dichtbij wilde paarden, nu kom ik bij een keer geruststellen want hij is als de dood voor paarden haha. Daarna hoorden we in 1 keer een hele troep dingo s huilen dus we zijn toen toch maar de tent ingevlucht haha. Terug gegaan naar Alice springs en vanuit daar naar de uluru, kata tjuta national park gegaan. Het geen wat je echt moet zien in Australië. De uluru, een gesteente van 348 hoog dat een heilige plek is voor aboriginals want zij hebben daar jaren geleefd. Ja kan dat ook terug zien, plekken wanneer je erom heen loopt. Je kan de uluru ook beklimmen maar ze vragen dit niet te doen omdat het een heilige plek is voor de aboriginals dus we hebben er alleen omheen gelopen. Was 1 van de indrukwekkendste dingen om te zien! We hebben naar de zonsonderganf gekeken maar deze was helaas niet zo speciaal, gelukkig hadden we die dag ervoor in het donker gereden en een Super vette zonsondergang gezien. De volgende dag naar de kata tjuta geweest en daar door heen een lange wandeling gemaakt. Dit was eigenlijk qua vorming en gesteente indrukwekkender, maar heeft deze rotsformatie heeft minder betekenis voor de bevolking. De Volg de dag naar kings canyon gegaan om ook daar een mooie wandeling te maken, dit was alleen de zwaarste voor mij haha. Na veel gepuf, af en toe gescheld omdat er weer honderden vliegen op me zaten en aardig wat zweetdruppels de top bereikt, maar wederom weer een spectaculair uitzicht over de bijzondere rosten, zo vreemd dat dit allemaal gevormd is door de natuur, ziet er zo onwerkelijk uit. Heel gaaf! Nou op weg naar de bewoonde wereld en vooral geen vliegen!! We hebben langs de weg geslapen, stiekem aan de zijkant van een roadhouse zodat we niks hoefde te betalen. Eenmaal la,gs de weg geslapen maar daar zijn we naar een uur weggegaan, lagen eindelijk uitgeput in de tent, maar we stonden midden in de woestijn, helemaal alleen met Super veel dingo s.. Meest bang waren we voor aboriginals die ons misschien mee wilde nemen, we namen een mes mee de tent in, maar in 1keer zag vik een auto stoppen dus wij op onderzoek uit naar het was een reflector. We weten steeds banger dus hebben alles in de auto gegooid en zijn weggereden. We liggen soms nog in een deuk als we hier aan terug denken, af en toe zijn er ook maar bange poeperds. Was soms best eng tijdens het donker rijden overigens, raden ze eigenlijk ook af want er steken van allerlei beesten over. Er staan heel veel koeien langs de weg maar ook kamelen, ezels, kangoeroes, adelaar van 2meter breed gezien, heel gaaf! Maar je moet goed opletten, best eng af en toe! Ooh ja nog 1 ding haha en dan stop ik. Vik ging de tent uit in d ochtend en ging even in de auto zitten, vik riep en vroeg waar mijn camera lag, een vogel van 2meter hoog naast onze auto! Oke dat vond ik nog leuk maar wist niet wat voor vogel het was en ik kom niet de tent uit omdat hij dan misschien zou aanvallen, toen zei vik in 1 keer dat ik naar mijn tent kwam en ging daar strak naast staan!!!! Oooh ok kom wel huilen haha naja uiteindelijk liep die weg gelukkig en kom ik de tent uitkomen zodat ik hem ook nog even kom zien! Super gaaf beest! Nu aangekomen in zuid Australië, adelaide dus we gaan eerst bijkomen van al die vliegen maar hebben ook drukke intensieve dagen gehad. Nou tot snel en heel veel liefs van ons!! Xxxx

  • 23 November 2013 - 10:05

    Wilma:

    Hoi Helma en Viktor,

    Dat was indrukwekkend om te lezen. Wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan. Maar goed dat ik het nu allemaal pas hoor, wat een enge dingen jullie weer hebben meegemaakt. Dat zou echt allemaal niets voor mij zijn. Ik was al lang thuis geweest brr haha. Ik spreek je weer op de ap.
    Liefs mama/Wilma

  • 25 November 2013 - 19:29

    Angelique:

    Nou Vik en Helma, wat een avonturen! Ik lach me dood! Komisch duo hahaha. Jullie sturen natuurlijk via de app real time news maar de reisverslagen van Helma geven een fantastisch beeld van jullie leven in Australië. Je hebt volgens mij nog nooit zoveel kilometers te voet afgelegd Vik. Ik hoop dat je alles hebt vastgelegd op film, en als dat niet zo is...... deze reisverhalen van Helma zijn zo beeldend, ik heb er eigenlijk geen film voor nodig om jullie voor me te zien. Nu even lekker uitrusten samen voordat jullie aan het volgende avontuur beginnen.
    Dikke kus,

  • 26 November 2013 - 16:10

    Covanzon:

    Hoi Vikkie en Helma .Helma je moet reis verslaggeefster worden , knap en leuk gedaan .maar wat jullie in die paar maanden al beleeft hebben is geweldig spannend gevaarlijk en goed voorbereid, maar dat is belangrijk als je aan zo'n avontuurlijke tocht aangaat.ik hoorde van mama waar ik zojuist mee heb zitten lunchen dat de auto jullie in de steek liet, gaan jullie verder op de fiets????.goed dat niet gebeurde tijdensdie lange trip.denken jullie gemakkelijk een baantje te kunnen krijgen als straks zonder geld komt te zitten?. Het is hier nu najaar en in het oosten van het land heeft het al gevroren en daar hebben jullie voorlopig geen last van. Over een week ben je jarig en zullen we zonder de jarige moeten proosten op jouw gezondheid.oke, voor jullie beiden lieve groetjes en knuffels van Oma xxxxx

  • 26 November 2013 - 22:30

    Oma :

    Hoi Lieve Helma en Viktor,
    Wij zijn weer helemaal up to date met jullie spannende en gezellige avonturen, wat een belevenis. Soms best wel angstig, maar de natuur is schitterend en erg afwisselend, jullie zijn ondernemend hoor! en vullen elkaar mooi aan. Ja de ruimte daar is onbeschrijflijk. Wij zijn blij en trots op jullie. Die moderne communicatie van tegenwoordig is toch wel fantastisch, dan lijkt het of jullie niet zo ver van ons vandaan zijn. Dank voor je lieve brief Helma. Ja inmiddels zijn wij overgrootouders geworden, voelt oud maar enig om deze fase in het leven ook te mogen meemaken. Het is een heel mooi kindje en Karina is apetrots natuurlijk. Echt winter is het nog steeds niet bij ons, helaas. Jullie hebben inmiddels ook al veel klimaatverschillen meegemaakt. Konden jullie goed tegen de tropische hitte? Ik vond het destijds in Papua-Nieuw Guinea soms wel erg vochtig warm, maar opa kon er beter tegen, maar je leeft wel stukken gemakkelijker en goedkoper. Toch prefereer ik koude winters met zon. Lieve allebei, nogmaals een hele fijne tijd daar, voorzichtig hoor. neem geen risico's, geniet ervan, heel veel liefs van ons beiden. Opa en Oma. Kus

  • 05 December 2013 - 15:48

    Oma:

    03-12-2013
    Hoi lieve Helma en Viktor,
    Allereerst heel veel dank voor de felicitatie t.g.v.mijn verjaardag. Het deed mij wel wat dat jullie eraan gedacht hebbben en uit zo'n ver land en op tijd. Leuk is het ook om jullie gezellige verhalen te lezen. Ja, voordat ik het weet, zitten wij weer met elkaar op het terras bij Buitenlust, verheug mij er nu al op, dan komen jullie niet uitgepraat. Wat hebben jullie al veel gezien ja, dan is Holland wel heel erg klein maar wel een gezellig land. De flora en fauna zijn schitterend in Australie en volop ruimte. Kerst doen zij veel aan, geen sinterklaas. Vallen jullie niet te veel af, want zoveel vet zat er ook niet aan. Improviseren zullen jullie nu goed afgaan, leuk hoor. Ik hoorde zojuist op het nieuws, dat een zeearend in Australie een camera gepikt heeft, die ergens neergelegd was om krokodillen te observeren en nu kon deze roofvogel zelf foto's maken. Leuk verhaal he? Jullie ontmoeten natuurlijk veel verschillende nationaliteiten. Goed voor de taal. Indien nodig smeer je goed in, het kan ontzettend heet zijn en moet je oppassen om niet te verbranden. Eind deze week gaat het vriezen, lekker fris. Hopelijk krijgen wij een witte kerst-romantisch! Waar hopen jullie te zijn met kerst? ben benieuwd. Oh ja, ik vergat te vertellen, dat, papa en mama gezellig bij mij op mijn verjaardag nasi goreng gegeten hebben. Marielle moest helaas werken, zij vindt dit werk heel leuk gelukkig!
    Veel liefs, ook van opa en van mij, kus, Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Rainbow Beach

Helma

Actief sinds 11 Sept. 2013
Verslag gelezen: 2851
Totaal aantal bezoekers 18481

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 14 April 2014

Indonesie

07 Januari 2014 - 10 Februari 2014

rondreis Nieuw Zeeland

15 September 2013 - 09 Februari 2014

Rondreis Australie

Landen bezocht: